Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

akki

Zlatá slova!

Dva studenti pojali téma "rozbor básně Fr. Hrubína" svérázně: Jeden psal o pohanských obřadech, druhý o dojmech, které v něm báseň vyvolává. Protože měli báječnou kantorku, obdrželi jedničku. Dnes u Cermatu by propadli. Není nad lidský prvek v čemkoliv. Přidávám se k výroku, že nuda a šeď mě nebere. Karma jako hrom!!R^R^R^

0/0
6.6.2012 12:52

strnadz1

hrubá chyba

Tak odchýlení se od zadaného útvaru nebo nesplnění jeho základních charakteristik je u slohovky jedna z nejzávažnějších chyb a vždy se to hodnotilo takto. Je to něco, jako kdyby student při ústní místo o romantismu 19. století perfektně rozebral avantgardu období meziválečného. Znalosti má, odpovídal perfektně, ale na jinou otázku, takže oprávněně od maturity vyletí. Mluvím z vlastní zkušenosti. Maturoval jsem na přelomu 80. a 90. let a ačkoli jsem z češtiny měl vždy za 1, ze slohu jsem tenkrát dostal 3-. Bylo to právě za nedodržení zadaného útvaru. Tehdy jsem to cítil jako křivdu, byl jsem přesvědčený, že jsem napsal dobrý sloh, ale s odstupem času se na to dívám jinak a dávám naší učitelce za pravdu. Musel jsem sakra máknout, abych měl ústní za 1 a vytáhl výslednou známku alespoň na 2. Nikdy předtím ani potom jsem se tak neučil, ale rozhodně mi to neuškodilo.

0/0
6.6.2012 6:17

amenhotep16

Re: hrubá chyba

Jakub Arbes, když napsal Newtonův mozek a další se nevešep do uznávaného pojmu "román."  A tak vymyslel romaneto a nikdo ho z literatury nevyhnal.

0/0
6.6.2012 6:29

strnadz1

Re: hrubá chyba

Ano, ale on to nenapsal ve škole, nebylo mu zadáno téma a nebyl za to hodnocen učitelem. Něco jiného je volná tvorba a něco jiného je prokazování znalostí a dovedností ve škole.

0/0
6.6.2012 6:51

amenhotep16

Re: hrubá chyba

No jo, hlavně nemít jiný názor, zež ten schválený. Potom stvoříte armádu konformních kejvalů a pozitivistů za každou cenu. Mám rád stejné obličele, proto velím: Četo, "plyn".

0/0
6.6.2012 6:59

jiku

Re: hrubá chyba

1) jak jsem to četl v tisku, problémem je už to, že různí hodnotitelé či přizvaní odborníci se zásadně neshodují v tom, zda ta která konkrétní práce je či není "odchýlena" od zadání a nesplňující danou charakteristiku;

2) pokud se maturita z Čj skládá z testu, ústního zkoušení a slohové práce, a stačí-li pak subjektivní zhodnocení výše popsaného k tomu, aby výborný student nesložil maturitní zkoušku z mateřského jazyka, je to podle mého mínění špatně nastavené;

0/0
6.6.2012 6:50

strnadz1

Re: hrubá chyba

O tom nevedu spor. Můj názor je ten, že sloh by měl vždy hodnotit učitel, co žáka k maturitě připravoval a už vůbec tu nechci polemizovat o způsobu hodnocení celé maturitní zkoušky. Chtěl jsem jen vyjádřit názor, že odchýlení se od tématu je u slohové práce jedou z nejzávažnějších chyb a že ty stížnosti zavánějí tím: "měl jsem celý život samé jedničky a najednou jsem neudělal maturitu. Chyba je určitě v maturitě, ne u mne"

0/0
6.6.2012 6:57

jiku

Re: hrubá chyba

souhlasím s tím, že by konkrétně slohová práce měla být jednoznačně hodnocena minimálně za spoluúčasti učitzele, který žáka k maturitě vedl; protože jsme u CERMATU letos odmaturovali s mladším synem, chytám si v hlavě taky celý článek; měli jsme součet za 5, čili celkem nádhera, ale přesto se ze mne, doposud schvalujícího státní maturity, stal během 3 týdnů ne snad odpůrce, ale řekněme někdo, kdo pochopil,že jde o naprostou hloupost, nesloužící zamýšlenému účelu, tedy pokud jím bylo zvýšení úrovně maturit a maturujících studentů; je to fraška, drahá a špatně připravená;

0/0
6.6.2012 7:02

petrph

Re: hrubá chyba

Otázka je, zda bylo nutné to zkoušet tímto způsobem. jestli nestačilo tu znalost hodnotit podobně jako vloni, kde přímo v  tom zaškrtávacím testu maturity z češtiny, byl úryvek textu a dotaz "Tento úryvek je útvar " a) b) c). Jasné jednoduché, rychlé a hlavně lehce ověřitelné. Zatímco v tomto případě deseti tisíce studentů napsalo deseti tisíce různých slohových prací, k tomu si zasedly stovky hodnotitelů, a ti z hlavy, při rychlém přečtení   na monitoru počítače měli určit zda se "strefili přesně do toho pravého stylu".....  Nechci vidět jak by případný  odvolávací orgán řešil situaci, že by součást toho odvolání byl posudek nějakého "znalce v oboru češtiny" který by-po podrobném prostudovaní  naopak napsal že daná práce v požadovaném stylu je...:-(

0/0
6.6.2012 8:05

amenhotep16

Zaujalo mě slovo "kreativita".

Je to mantra, modlící mlýnek budhistů, nebo uzdravulící všelék? Na Wikipedii jsem se dočetl, že to neznamená nic jiného, než tvořivost. A  „Tvořivost je generování nových, neobvyklých, ale přijatelných, užitečných myšlenek, řešení, nápadů.“ A co s tím? Jestliže šička ušije podprsenku se třemi košíčky, je to kreativita, nebo poukázka k Chocholouškovi? Ale jestliže něco takového spáchám jako umělecký čin a dám to na výstavu, je to sice stejná blbost, ale je kreativní. A teď ke kreativitě v literární tvorbě. Učení vědátoři vynalezli kategorie tvorby; úvaha, fejeton, povídka, román atd. Co se do některé kategorie nevejde, nutno odsoudit, od čeho bychom měli vyškolené hodnotilele, za co by brali svých 30 stříbrných. Co má dělat adolescent o vstup do světa dospělých se snažící? Když se bude otrocky držet těchto kategorií, uspěje, ale kreativní nebude. Když spáchá třeba i čtivé dílko, keré bude jak ůvahou, tak fejetonem či povídkou, bude kretivní, ale nestane se dospělým. Dědku raď!

0/0
6.6.2012 6:12

kuča

Víte, paní autorko,.........

:-)......že jste celou situaci popsala tak dokonale, že to už lépe nejde? Shodou okolností jsem dnes poslouchal komentář Lídy Rakušanové k tomuto problému, hodnotí to úplně stejně. Zelený vysmátý, peníze se hrnou a studenti skáčou z oken. Proti rozhodnutí nějakého anonymního hodnotitele není odvolání. Práci, kterou student vypracoval prý už nemůže nikdy vidět. Nemůže se tedy odvolat, protože to už nikdo nezávislý další nemůže posoudit. Deset lidí, deset názorů. Co devíti vyhovuje, nelíbí se tomu desátému, který hodnotí a v tom případě má student smůlu! R^R^R^

+1/0
6.6.2012 2:29

jiku

Re: Víte, paní autorko,.........

moc to dramatizujete, odvolat se samozřejmě lze, někam na krajský úřad

0/0
6.6.2012 6:52

gaisaka

...

Existuje něco jako pozitivní argumentace ad hominem? Tím bych to zde zaplnil, kdyby to nebylo nevhodné,)

Krásné texty odhalují krásného ducha.

0/0
6.6.2012 1:54



NOVÝ KODEX BLOGERA

Petice

Jaké jsou novinky kromě Politické arény? Podívat se můžete tady.

Žebříčky



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.