Jak Mittal prášil, až odprášil aneb Sezona začala

Tak tu máme konečně nejen inverzi, poklici nad celým regionem, ale také oficiální "signál regulace na PM10 pro MS" - jinak řečeno: zalezte domů, nevětrejte, nevycházejte a babičku (případně dědečka) s nemocným srdcem raději přišijte k posteli. Správně by tohle doporučení mělo ale znít - raději ani nedýchejte.

Takhle vypadala včera večer mapka znečištění ovzduší ČR. V Moravskoslezském kraji byla kvalita ovzduší "velmi špatná".ČHMÚ

Je to pár dní, co mne ostravská firma pana Mittala málem přivedla k slzám. Po Ostravě vyvěsila další ze svých roztomile humorných billboardů, na nichž národu sděluje prostě, lapidárně a chválabohu tentokrát bez komické uklízečky s vysavačem: "Odprášeno!!!"
Jako obyvatelka města pravidelně se koupajícího ve smogu a jedech z průmyslové výroby, dopravy a lokálních topenišť (a to dokonce i v čase, kdy je nebe nad městem skutečně nebesky modré a neschovává je ušmudlaná mlha), bych si měla vydechnout. Ale nemůžu.
Nevím, kolik firma vydává za svůj mediální obraz (a je mi to skutečně naprosto lhostejné), ale já bych za něj nedala zlámanou grešli. Tvoří ho zřejmě naprostí cizinci a o naší (místní) společné mateřštině nevědí ani ň.
Billboard "Odprášeno!!!" totiž sděluje ukončení nějakého děje, tedy - hotovo, skončilo, co se dělo, utrum, další svinčík nebude. Je to skutečně tak? Není. Pokud vím, firma pouze zahájila proces, který má teprve vést ke kýženému výsledku, a to ještě ke všemu v části jejích provozů. Je to zjevné například z textu na http://sdeleni.idnes.cz/arcelormittal-spustil-tkaninove-filtry-na-odprasovani-za-miliardu-korun-1rt-/zpr_sdeleni.aspx?c=A111024_164212_zpr_sdeleni_ahr.

Ztraceno v public relations
Vypadá to, že schopnost používat naši společnou mateřštinu v AMO dlouhodobě vázne, zatímco "prášení" rozličného druhu právě naopak. Jinak si lze těžko vysvětlit, proč tvůrci kampaně za AMO lidštější nechápou prostý, leč významový rozdíl mezi "odprašujeme" a "odprášeno".
Billboardy s uklízečkou ("Odprašujeme!!!") byly v čase svého zveřejnění jednoznačně nepravdivé (stavba tehdy teprve začala, jak ostatně informuje i firemní web na http://www.prozelenouostravu.cz/Green_dust2_cz.aspx). Dnes by však proti takovému tvrzení ani hnidopich jako já nemohl nic namítat, protože jakýsi proces přece jen začal a filtry byly instalovány.
Je tedy dneska "odprášeno"?
Na to v úterním hlavním večerním zpravodajství odpověděla přímo mluvčí firmy Věra Breiová: "Poté, co byl vyhlášen signál regulace, byly zastaveny veškeré práce s prašným materiálem a samozřejmě omezena výroba." Ostravskému vzduchu to zjevně nepomohlo, úterní tabulky se na portálu ČHMÚ červenaly až mdlo, navíc jaké tedy "odprášeno", když musely být zastaveny "práce s prašným materiálem" -  jinými slovy, někde ve firmě se dál vesele práší (i "práší"), s filtry nebo bez nich.
K tomu, aby mohla společnost pana Mittala sdělit ostravské veřejnosti "odprášeno", nemá zatím (pokud jde o proces, tedy o děj, který teprve probíhá) sebemenší důvod, to by totiž bez dalších úprav technologie opravdu s vysokou pravděpodobností musela ukončit výrobu. Navíc, aby mohl kdokoli něco takového vyslovit, musel by se opřít o měření a především o důkazy takového tvrzení. Text, který byl v této souvislosti rozeslán do internetových médií, takové informace jaksi neobsahuje.

Prášení a odprašování nemusí vždy souviset přímoúměrně
Ono to "prášení" k Mittalu tak nějak patří - a teď opravdu nemyslím ani malé ani velké prachové částice.
Zdá se, že je mají ve firmě hluboko v krvi, protože vesele  "práší" a vůbec se přitom nečervenají. Tak třeba na firemním webu http://www.prozelenouostravu.cz/ se dozvíte z veselé tabulky: "Za třicet let jsme snížili prašnost o 97 %". Komu čest tomu čest, potíž je v tom, že autoři téhle poněkud zázračné PR-formulace se opět poněkud vyvinuli ze zajetí naší společné mateřštiny. Moc by mne zajímal podmět této věty, protože pokud vím, AMO (coby "my") mohlo začít snižovat prašnost tak nejdříve v roce 2003, neboť teprve v tomto roce Novou huť koupil Lakšmí Mittal (viz historie firmy: "2003 – koncem ledna nastal zlom, když Lakshmi Mittal, jehož strategie je založena především na restrukturalizaci a modernizaci upadajících oceláren, koupil v rámci privatizace Novou Huť a zhruba v polovině dubna vznikla ISPAT Nová Huť, a. s.").
Skutečně mne baví, když se dočtu, že dnes Mittal práší mnohem mnohem méně než svého času Nová huť. Jenže tak jako jiné firmy - práší dnes úplně jinak.

Komu se práší od úst, komu z výroby
Letmý pohled do Slovníku spisovné češtiny napoví, že sloveso "prášit" znamená rovněž "(chlubivě) lhát" - barona Prášila (alias Münchhausena) známe přece všichni.
Nechápu, proč se firma, která disponuje takovými možnostmi a prostředky, nedokáže obejít bez uvedené "mediální" praxe.  Jestliže skutečně odprašuje, a já věřím, že to skutečně v nějaké podobě dělá (upřímně řečeno, ani mi nic jiného nezbývá), proč tedy vyhazuje peníze za zjevné pitomosti připomínající chorobu zmíněného  Münchhausena?
Ale nechme Mittal Mittalovi, "prachů" na nepovedenou kampaň má určitě dost. V souvislosti s ovzduším už se leckomu pozoruhodně prášilo od úst. Tady u nás v České banánové jsme si až příliš zvykli jednat v duchu "nebudu dělat nic, co nutně nemusím" a zdaleka to neplatí jen pro největší místní znečišťovatele. Bohužel podle toho vvypadá ovzduší v Moravskoslezském kraji.
Nemyslím si, že problémy regionu vylepší jediná technologická inovace, byť důležitá.
Jenže čas plyne, nejmenší ostravské děti dál vdechují kvanta PM2,5 s děsivými dávkami karcinogenů a před sebou máme další zimu. V souvislosti s ní mne napadá jediné - že zase bude hnusně otravná.
Navzdory proklamacím, demonstracím, peticím, politickým slibům, akčním plánům a dobrovolným dohodám.

Autor: Dana Havlenová | středa 2.11.2011 23:41 | karma článku: 15,06 | přečteno: 1460x